Afrindah Wulandari, NPM 1905100017 (2023) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STAD DENGAN BANTUAN MEDIA GEOGEBRA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. Tugas_ Akhir (Artikel) : Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 6 (2). pp. 641-650. ISSN 2614-221X / 2614-2155
Text
COVER, LEMBAR PENGESAHAN DAN LAMPIRAN LAINNYA.pdf Download (3MB) |
|
Text
SURAT PERNYATAAN.pdf Download (203kB) |
|
Text
ARTIKEL ILMIAH.pdf Download (306kB) |
Abstract
This research aims to find out whether there is an effect of the STAD learning model with the help of Geogebra media on student learning outcomes. This research is an experimental research with a quasi-experimental design with a pretest-post test control group design. The sampling technique is purposive sampling. Population This study consisted of all students of class VIII SMP Muhammaduyah 25 Rantau Prapat. The samples in this study were class VIII-B as an experimental class using the Geogebra-assisted STAD learning model of 31 students and class VIII-A as a control class using the learning model. conventional as many as 32 students. The instrument used was a test in the form of an essay. The data analysis technique in this study used the t test especially Paired Sample T-Test. In data analysis using SPSS 22. From the results of the hypothesis analysis, the value of Sig. (2-tailed) of 0.000 0.05. This means that there is an influence on students' mathematics learning outcomes in the material of Straight Line Equations which are taught using the STAD learning model with the help of Geogebra media and conventional learning models.======================================================= Tujuan dari penelitian ini yaitu melihat apakah model pembelajaran STAD dan media Geogebra berpengaruh terhadap hasil belajar siswa. Rancangan kelompok kontrol pretes-postes digunakan dalam penelitian eksperimen semu ini. Teknik pengambilan sampel dengan purposive sampling. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Swasta Muhammaduyah 25 Rantau Prapat. Sedangkan sampel penelitian ini yaitu kelas VIII-B sebagai kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran STAD berbantuan Geogebra sebanyak 31 siswa, dan kelas VIII-A sebagai kelompok kontrol dengan model pembelajaran tradisional sebanyak 32 siswa. Instrumen yang digunakan adalah tes berbentuk esai. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan uji t yaitu Paired Sample T-Test. Analisis data menggunakan SPSS 22. Dari hasil analisis hipotesis diperoleh nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 0,05. Artinya adanya pengaruh terhadap hasil belajar matematika siswa pada materi Persamaan Garis Lurus yang diajar mengunakan model pembelajaran STAD dengan bantuan media Geogebra dan model pembelajaran konvensional.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | STAD Learning Model; Geogebra Media; Learning Outcomes |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science |
Divisions: | Fakultas keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Matematika |
Depositing User: | Unnamed user with email repository@ulb.ac.id |
Date Deposited: | 02 May 2023 09:30 |
Last Modified: | 02 Aug 2023 03:26 |
URI: | http://repository.ulb.ac.id/id/eprint/130 |
Actions (login required)
View Item |