Rabiatul Adawiyah Nasution, NPM 1905100014 (2023) PENINGKATAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK DAN SELF-EFFICACY SISWA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK. Tugas_ Akhir (Artikel) Jurnal Basicedu : Jurnal Pendidikan Dasar, 7 (1). pp. 798-806. ISSN 2580-1147 (Media Online) / 2580-3735 (Media Cetak)
Text
Cover , Lembar Pengesahan Rabiatul Adawiyah Nasution.pdf Download (1MB) |
|
Text
Rabiatul Adawiyah Nasution Lembar Pernyataan.pdf Download (69kB) |
|
Text
Artikel RABIATUL ADAWIYAH NASUTION.pdf Download (310kB) |
Abstract
Mathematics is one of the main concerns, and in fact mathematics remains a difficult and even frightening subject for most students. Therefore researchers will examine using realistic mathematics, whether students' communication skills and self efficacy in learning mathematics increase. Through a realistic mathematical approach, this study aims to determine the increase in students' communication skills and mathematical self-efficacy. The approach used is a quantitative research methodology using quasi-experimental techniques. The research sample used was 30 students in the comparison class and 30 students in the experimental class at MA Nur-Ibrahimy Rantauprapat. The findings showed that students who were given a realistic mathematics approach actually developed more mathematical communication skills and self-efficacy than students who received conventional learning. Based on the results of the one way ANOVA test conducted, the significance value was 0.000. A significant value of 0.000 <0.05 means that H0 is rejected. This means that the increase in students' mathematical communication skills and self-efficacy with a realistic mathematics approach is more increased than students who are given the usual approach. The results of this study indicate that learning with a realistic mathematics approach can be used as an alternative learning in improving communication skills and self-efficacy in learning mathematics. Keywords: Communication Skills, Self-efficacy, Realistic Mathematical Approach. =============================================================== Matematika merupakan salah satu perhatian utama, dan pada kenyataannya matematika tetap menjadi mata pelajaran yang sulit bahkan menakutkan bagi sebagian besar siswa. Maka dari itu peneliti akan meneliti dengan menggunakan matematika realistik, apakah kemampuan komunikasi siswa dan rasa efikasi diri dalam belajar matematika meningkat.Melalui pendekatan matematika realistik, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan komunikasi dan efikasi diri matematis siswa. Pendekatan yang digunakan ialah metodologi penelitian kuantitatif dengan menggunakan teknik eksperimen semu. Sampel penelitian yang digunakan adalah 30 siswa di kelas pembanding dan 30 siswa di kelas eksperimen di MA Nur-Ibrahimy Rantauprapat. Hasil temuan menunjukkan bahwa siswa yang diberi pendekatan matematika realistik ternyata lebih mengembangkan kemampuan komunikasi matematis dan efikasi diri daripada siswa yang menerima pembelajaran biasa. Berdasarkan hasil uji one way anova yang dilakukan didapat nilai signifikansi adalah 0,000 .Nilai signifikan 0,000 < 0,05 artinya H0 ditolak maka bisa diartikan peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa dan self-efficacy dengan pendekatan matematika realistik lebih meningkat dari peserta didik yang diberikan pendekatan biasa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan pendekatan matematika realistic dapat dijadikan sebagai salah satu alternatif pembelajaran dalam meningkatkan kemampuan komunikasi dan self efficacy dalam pembelajaran matematika. Kata Kunci: Kemampuan Komunikasi, Self-efficacy, Pendekatan Matematika Realistik.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Communication Skills, Self-Efficacy, Realistic Mathematical Approach ================================= Kemampuan Komunikasi, Self-Efficacy, Pendekatan Matematika Realistik. |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics |
Divisions: | Fakultas keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Matematika |
Depositing User: | Unnamed user with email repository@ulb.ac.id |
Date Deposited: | 04 Oct 2023 06:49 |
Last Modified: | 04 Oct 2023 06:49 |
URI: | http://repository.ulb.ac.id/id/eprint/336 |
Actions (login required)
View Item |