Eka Winangsih, NPM 1904300051 (2023) ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA MUATAN IPA DI SEKOLAH DASAR. Tugas_ Akhir (Artikel) Jurnal Basicedu : Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, 7 (1). pp. 452-461. ISSN 2580- 1147 (e-ISSN) / 2580-3735 (p-ISSN)
Text
Cover _ Eka Winangsih1.pdf Download (723kB) |
|
Text
Surat Pernyataan.pdf Download (225kB) |
|
Text
Artikel Eka.pdf Download (728kB) |
Abstract
Media is an important thing in the learning process to achieve learning success. This makes teachers use learning media, especially in science content. This study aims to determine the use of instructional media in science content at 26 Bilah Hilir Public Elementary School. The subjects in the study were 70 class VI students consisting of 35 class VIa students and 35 class VIb students. This type of research is descriptive qualitative research. The sampling teahnique is purposive sampling analysis where observation, interviews and questionnaires are supporting data. The results of research that has been carried out with 5 indicators obtained are the method of using science content learning media 67,95%, students’ attitudes towards the use of science content learning media 82,24%,the frequency of using science content learning media 72,34%, the benefits of using contents learning media IPA 75,05% and finally mastery of leraning materials on IPA content 84%. Based on the results it can be concluded that students’ attitudes towards the use of instructional media when learning science content is very high. Keywords: media, learning, science content. ======================================================= Media merupakan hal penting dalam proses pembelajaran untuk mencapai keberhasilan belajar. Hal tersebut membuat para guru untuk menggunaan media pembelajaran khususnya pada muatan IPA. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan media pembelajaran pada muatan IPA di Sekolah Dasar Negeri 26 Bilah Hilir. Subjek dalam peelitian adalah siswa kelas VI sebanyak 70 orang siswa-siswi yang terdiri dari 35 orang siswa-siswi kelas VIa dan 35 orang siswa-siswi kelas VIb . Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengambilan sampel adalah analisis purposive sampling dimana observasi, wawancara dan kuesioner merupakan data pendukung. Hasil penelitian yang dilakukan dengan 5 indikator diperoleh ialah metode penggunaan media pembelajaran muatan IPA 67,95%, sikap siswa terhadap penggunaan media pelajaran muatan IPA 82,24%, frekuensi penggunaan media pembelajaran muatan IPA 72,34%, manfaat penggunaan media pembelajaran muatan IPA 75,05%dan terakhir penguasaan materi pembelajaran pada muatan IPA 84%. Berdasarkan hasil dapat disimpulkan bahwa sikap siswa terhadap penggunaan media pembelajaran saat pembelajaran muatan IPA sangat tinggi. Kata Kunci : media, pembelajaran, mauatan IPA.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Media, Learning, Science Content. =========================== Media, Pembelajaran, Mauatan IPA. |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
Divisions: | Fakultas keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Biologi |
Depositing User: | Unnamed user with email repository@ulb.ac.id |
Date Deposited: | 29 Sep 2023 08:28 |
Last Modified: | 29 Sep 2023 08:28 |
URI: | http://repository.ulb.ac.id/id/eprint/323 |
Actions (login required)
View Item |